parcham جهش تولید با مشارکت مردم

 

دفتر بهبود کیفیت

این دفتر از خرداد ماه سال 1391 با هدف استقرار استانداردهای اعتباربخشی ،بهبود کیفیت و ایمنی بیماران فعالیت خود را آغاز نمود.


تعریف کیفیت:

کیفیت در درمان عبارت است از درجه ای از خدمات سلامت ارائه شده به افراد و جوامع با هدف افزایش نتایج مطلوب مطابق با دانش حرفه ای روز


تعریف بهبود کیفیت:

ارتقاء مستمر کیفیت سازمان به طور مداوم و پیوسته ، رسیدن به استانداردهای به روز و اصلاح فرآیندهای اجرایی به منظور جلب رضایت مشتری


واحدهای زیر مجموعه دفتر بهبود کیفیت عبارتند از:

 اعتباربخشی

 حاکمیت بالینی

 ایزو


تعریف اعتباربخشی:

 

اعتباربخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص، جهت بهبود ایمنی بیماران و کارکنان می باشد.
اعتباربخشی بیمارستان ها، گامی ضروری و حائز اهمیت جهت ایجاد تعهدی آشکار می باشد. مدل اعتبار بخشی از معتبرترین مدل های ارزیابی مبتنی بر کیفیت خدمات درمانی و  ایمنی (بیمار و کارکنان)و هماهنگ با سایر اولویتهای وزارت متبوع همچون حاکمیت بالینی و منشور حقوق بیمار می باشد.
اعتباربخشی برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی  و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می شود. خط مشی مراقبت های سلامت و درک آنچه به کیفیت مراقبت مربوط می شود و تمرکز بر روی اصول بنیادی برای یکپارچه نمودن توسعه سیستم بهداشت و درمان و پویا نمودن آن، اساس اعتباربخشی را تشکیل می دهد.
ارزشیابی خارجی براساس استانداردهای اعتباربخشی  در بیمارستان های دولتی و خصوصی ، به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت و پیشگیری از آسیب به بیمار انجام می شود. گواهینامه ای که بیانگر رتبه و درجه کسب شده توسط بیمارستان می باشد ( به ترتیب: درجه یک عالی، درجه یک مثبت، درجه یک، درجه دو، درجه سه) از سوی دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان ارائه می شود.


تعریف استاندارد:

استاندارد عبارتست از شرایطی که تعیین کننده تحقق انتظارات در عملکرد، ساختار یا فرآیندهایی است که در یک سازمان قادر به افزایش کیفیت خدمات باشد.


تعریف پایش:

عبارتست از مراقبت از دریافت نشانه های انحراف یا عدم انحراف از معیار در کوتاه مدت و در جریان عملکرد فرآیندهای اصلی بیمارستان


تعریف ممیزی:

فرآیندی است نظامند، مستقل و مکتوب به منظور گردآوری شواهد عینی در تعیین میزان برآورده شدن معیارهای استاندارد  

 

حاکمیت بالینی


انجام دادن کارهای درست،به شیوه درست،در مکان و زمان درست،برای بیمار درست  همراه با پیدایش نتیجه درست 
هفت محور اساسی حاکمیت بالینی شامل موارد زیر می باشد
مدیریت خطر 

 استفاده از اطلاعات 

 اثربخشی بالینی 

 تعامل با بیمار و جامعه 

 ممیزی بالینی

 مدیریت کارکنان

آموزش و مهارت آموزی

 


ایزو
ایزو (ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین‌المللی برای استانداردسازی است

هدف از تدوین سری استانداردهای ایزو 9000 به وجود آوردن الگوئی بین‌المللی برای پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌های مدیریت و تضمین کیفیت می باشد

ایجاد نظام جامع مدیریت خطر بیمارستان و ایمنی بیمار

 

عمده فعالیتها

-تهیه و تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان در امور درمان
-
تهیه برنامه عملیاتی سالانه درمانی بیمارستان و نظارت بر حسن اجرای آن
-
تدوین برنامه بهبود کیفیت فراگیر بیمارستان( مدیریت، امور مالی، خدمات پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و پاراکلینیک) و تجزیه وتحلیل آماری آن
-
تهیه شناسنامه شغلی کارکنان طبق شرایط احراز
-
تعیین و پایش شاخص های مرتبط با اهداف استراتژیک
-
تهیه خط مشی ها، دستورالعمل ها، فرایندهای بیمارستان و چک لیست های مرتبط با فرآیندها بر اساس استانداردهای الزامی اعتباربخشی
-
بازنگری سالانه کلیه مستندات تهیه شده
-
انجام ممیزی سالیانه بیمارستان جهت ارزیابی داخلی
-
اقدامات اصللاحی لازم براساس عدم انطباق های به دست آمده از نتایج ممیزی داخلی
-
استقرار محورهای حاکمیت بالینی
-
استقرار نظام ایزو
-
ایجاد نظام جامع مدیریت خطر بیمارستان و ایمنی بیمار
جلب مشارکت همگانی در رعایت استانداردهای اعتباربخشی و استفاده از تجربیات پزشکان و پرستاران

 

شرح وظایف کمیته

 

شرح وظایف کمیته بهبود کیفیت:


این کمیته ماهانه یکبار با حضور مدیر محترم مرکز دکتر ورهرام و اعضای ثابت (مدیر پرستاری،سوپروایزر آموزش،رییس مدیریت اطلاعات سلامت،نماینده واحد مهندسی پزشکی،مسئول واحد فناوری اطلاعات،کارشناس مسئول معاونت درمان،کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار،سرپرست نیروی انسانی) و بر حسب مورد اعضای فرعی برگزار می گردد. دبیر کمیته خانم الهام قازانچایی می باشد.

رویکرد کمیته بهبود کیفیت و اعتبار بخشی:


این کمیته جهت سیاست گذاری و نظارت صحیح و دقیق بر عملکرد کلیه کمیته تشکیل می گردد. این کمیته همواره در جهت مشخص نمودن ظرفیتهای خالی و برنامه ریزی در جهت ارتقای کیفیت ارایه خدمات، سازماندهی و هماهنگی لازم را بوجود می آورد.

شرح وظایف کمیته:

- هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبودکیفیت در کل بیمارستان از طریق جلسات هماهنگی با تمامی واحدها / بخش های مختلف برای تدوین و پیشبرد برنامه بهبودکیفیت بیمارستان
-
تدوین فهرست اولویت ها و شاخص های بهبودکیفیت کل بیمارستان با مشارکت نمایندگان بخش/ واحدهای مختلف و ارایه گزارش به تیم مدیریت ارشد
-
بازنگری و تحلیل داده های جمع آوری شده با مشارکت صاحبان فرآیند
-
ارایه گزارش اطلاعات، نتایج تحلیل ها و مداخلات به مدیران و کارکنان با مشارکت واحد بهبودکیفیت
نیاز سنجی آموزشی مبتنی بر کیفیت برای کل کارکنان بیمارستان و برگزاری آموزش مباحث مربوط به بهبودکیفیت شامل آموزش های مفهومی و کاربردی در زمینه بهبودکیفیت
-
پایش و ارزشیابی برنامه بهبودکیفیت کل بیمارستان و ارایه گزارش به مدیران ارشد
-
نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات سایر کمیته های بیمارستانی از طریق برنامه پایش و ارایه گزارش نتایج آن به تیم مدیریت اجرایی و کمیته های مربوط

 

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید